1 januari 2009

Årskrönika 2008

Jag har sett den här krönikan på flera bloggar de senaste dagarna, den här gången har jag däremot kopierat den från Fröken Nina!


1.Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Antagligen massor. Men jag tog examen från universitetet och fick mitt första riktigt riktiga jobb.

2.Höll du några av dina nyårslöften?
Kommer inte ihåg om jag hade några... Men jag skaffade gymkort i våras och har tränat kanske fem gånger sedan dess...

3. Blev några av dina vänner föräldrar i år?
Jajjamän! Några stycken iallafall...

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja, katten jag haft de senaste 17 åren...

5.Vilka länder besökte du?
Finland, Schweiz, Liechtenstein, Tyskland och Österrike (Iallafall i 20 minuter medan man körde mellan Liechtenstein och Tyskland och mellan Tyskland och Schweiz.)

6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Träning kanske det har blivit lite lite av... Och så vill jag göra lite mer saker på fritiden, inte bara hänga i soffan.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
4 juni! Politices Magister i Statsvetenskap!

8. Vad var din största framgång 2008?
Att jag lyckades skriva klart D-uppsatshelvetet. Det var på håret.

9. Största misstaget?
Jag kan faktiskt inte svara på det så jag tror inte det är något av större karaktär.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag är förkyld och gör illa mig överallt hela tiden. Men det är inget som det är värt att klaga särskilt mycket över. Det är jobbigt för stunden, men går oftast över snabbt.

11. Bästa köpet?
Oj... Det finns några böcker som ligger bra till. Men kanske min mobiltelefon i somras. Jag var också jätteglad över min matrjosjka jag köpte i den ryska souvenirbutiken i Helsingfors. Och antagligen en massa andra småsaker, jag bli barnsligt glad över mycket!

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Om man inte räknar hyra och mat så tror jag SL-kort har stått för en stor del av kostnaden. Jag köper inte dyra kläder och har inte köpt särskilt mycket teknik, men det blir nog också telefonen!

13.Gjorde någonting dig riktigt glad?
Massor av saker! Man får se till att uppskatta de tillfällen som man mår bra av!

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?
Jag är ganska oflexibel när det gäller musik. Eller jag lyssnar på ganska mycket olika, men när jag väl hittat något jag tycker om lyssnar jag på det bandet, den skivan eller den låten tusen gånger tills någon i min omgivning säger att det räcker...

Jag har sedan i våras någon gång använt Last.fm för att organisera upp mitt musiklyssnande. Den samlar allt jag lyssnat på via deras egna kanaler, datorn, Spotify och iPoden. Enligt deras statistik har det blivit en hel del klassiskt, för det lyssnar jag på när jag måste koncentrera mig och det måste man när man skriver uppsats. Ungefär hela våren alltså. Men annars är topp två nog Amy Macdonald med Barrowland Ballroom och Laura Marlings New Romantic.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag sätter nästan en peng på gladare, jag antar att det är de som varit omkring mig som kan bedöma det bäst!

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Fikat på mysiga ställen och spelat sällskapsspel!

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Sökt jobb... Det vore bra om man kunde få det första jätteroliga jobbet man sökte :)

18. Hur tillbringade/tillbringar du julen 2008?
Julen hemma hos min familj i Söderala och nyår hemma hos sambons familj i Eksjö. Lugnt och skönt och länge med mycket böcker och mys.

19. Blev du kär i år?
Ja igen, fast i samma kille som de senaste fyra åren...

20. Favoritprogram på TV?
Hm, det måste bli Big Love och True Blood.

21. Bästa boken du läst i år?
Jag kan ju inte ta sådana här beslut. Men bland de bästa finns Flyga Drake, Fördjupade studier i katastroffysik, Den hemliga historien, Vindens Skugga, Twilight och Dead Until Dark. Andarnas hus kan eventuellt slå sig in, men jag är inte riktigt klar med den än...

22. Största musikaliska upptäckten?
Om man menar artister och band blir det Amy och Laura som ovan. Om det får vara mer tekniskt är det Last.fm och Spotify.

23. Något du önskade dig och fick?
Jag fick min examen, jag fick till slut ett jobb, jag har fått ännu ett jobb och mina nära och kära har verkligen varit bra på att beta av årets önskelista inför födelsedag och jul...

24. Något du önskade dig men inte fick?
Antagligen, men vad gör det om hundra år?

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Det var en torsdag så jag jobbade och sedan åkte jag hem och dukade fram ett kaffekalas för släkt (plural) och vän (ental). Det var jättetrevligt med goda kakor (man får säga så själv!) och DVD-brasa i bakgrunden.

26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jag vet inte, det känns inte som att det är någon idé att fundera över det nu.

27.Vad fick dig att må bra?
Att jag känner att det börjar bli balans på det mesta och att jag vet vad som får mig att må bra och inte och har möjlighet att reglera det själv.

28. Vilken kändis var du mest sugen på?
Trots min inledande diss är det utan tvekan Robert Pattinson. (Om ni också tycker om honom är det här faktiskt en bra länk!)

29. Årets bästa konsert?
Coldplay i Globen och Amy Macdonald på Debaser

30. De bästa nya människorna du träffade?
Mina nya (nu gamla) arbetskamrater på Försäkringskassans avlastningsteam :) Hade aldrig trott man kunde ha så roligt på FK...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails