5 april 2008

Flyga Drake - Khaled Hosseini

Det här är också en sån bok som jag från början tyckte verkade väldigt tråkig. Jag hade uppfattningen om att det skulle vara skildringen av Afghanistans misär från ett stackars-flykting-perspektiv eller som stora-starka-usa-perspektivet.

Men sen gav jag den chans. Och den var bra! Mycket bra! En av de bästa böckerna jag läst på länge. Även fast den är ganska lågmäld i sin berättarteknik så är den otroligt gripande och det är svårt att sluta läsa.

När jag började hade jag ingen aning om att det skulle bli film. Men halvvägs in i boken såg jag bio-reklamen. Jag fortsatte läsa som en tok för att jag skulle bli klar i tid att se premiären. Och jag hann, egentligen. Men jag valde att inte gå. Jag insåg att det antagligen är bättre att ta ett tag till att reflektera över boken innan jag får intrycken från filmen påprackade.

Nu tvingar jag min sambo att läsa den istället och när han har lyckats ta sig igenom kan det kanske bli lämpligt att se filmen också :)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails