25 juni 2008

Den hemliga historien - Donna Tartt


Det har varit mycket prat om Den hemliga historien. Ett tag trodde jag att jag hade läst den, men det var Den lille vännen av samma författare. Och den tyckte jag inte särskilt mycket om. Den var seg och tråkig och nej bara dryg. Men eftersom Den hemliga historien har hyllats i oändlighet på bokbloggar kände jag mig tvungen att läsa den också!

Och jo, den var bra! Jag tyckte den var jättebra! Det är inte spännande och thriller-aktigt som omslaget annonserar, man blir inte medryckt och upphetsad eller skrämd. Men det är en riktigt bra bok och ofta karaktärsieras det av att man inbillar sig att man är en i gänget och tycker att det blir jobbigt när allt tar slut. Var tar man vägen då? Jag är ju även en sån som tycker om skolböcker så det är ytterligare ett plus i kanten att miljön är sådan :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så synd att du inte tyckte om Den lille vännen. Jag tycker det var en fantastisk historia.

Vissa passager var underbara och så typiska barns logik.

Men jag tror att det är en bok som kräver att man har gott om tid att njuta av den.

Related Posts with Thumbnails