11 februari 2009

Angels and Demons - Dan Brown

Utfyllnadsshopping i Wien blev Angels and Demons när allting annat var utläst och den stod på min att-läsa-lista innan filmen kommer senare i vår.


Jag måste ju ha varit en av de sista på planeten som läste Da Vinci-koden i somras och då var jag mycket fascinerad. Nu när jag läst Angels and Demons är jag ännu mer fascinerad! HUR gör Dan Brown för att låta så bombsäker och uppdaterad på allt från religion till konsthistoria och partikelfysik och samtidigt ha djup insyn i ett antal superhemliga sällskap.

Efter att jag läst Da Vinci-koden kände jag att det egentligen var det enda jag behövde läsa av Brown, men sen kom Angels and Demons och skulle bli film och jag kände behovet av att läsa den också. Nu när den är utläst vill jag nästan läsa alla andra böcker av författaren för att få se vad han har hittat på mer!

Det känns som att man blir väldigt allmänbildad av att läsa Dan Brown för man blir övertygad om att det man läser är sant. Han är otroligt övertygande. Men jag ser historierna som fiktiva berättelser och inte några bergsäkra vetenskapliga resultat och njuter av fantasin och kreativiteten som helt klart är värda att offra ett par timmar på!

2 kommentarer:

Jossan sa...

Ja, jag håller med om att man känner sig väldigt allmänbildad efter att ha läst hans böcker! Men jag tänker precis som du att det är fiction, även om jag blir väldigt sugen på att kolla djupare inom vissa grejer han skriver.

Dock vill jag säga att dom där två är dom bättre böcker han skrivit. Jag har läst hans andra två som finns på svenska (minns inte vad dom heter), men dom är inte alls lika spännande som Da-Vincikoden och Änglar och demoner.
Däremot var det trevlig läsning så, men jag blev inte lika sugen på att läsa ut dom som jag blev med ovannämnda böcker.

Bokbabbel sa...

Håller med Jossan om att det här är de två bättre böckerna, sen finns det även "Digital Fortress" och "Deception Point". Jag tyckte faktiskt allra bäst om "Angels and Demons", så de blir kul att se filmen!

Related Posts with Thumbnails