11 februari 2009

Svart Stig - Åsa Larsson




Jag har ju haft en tradition av att sätta i mig alla svenska kvinnliga deckarförfattare. Men de senaste åren har det blivit mycket av ett fåtal istället. Åsa Larsson har inte varit en av dem, men när hennes senaste bok kom ut och hon blev totalhyllad överallt kände jag att det var dags! Jag förstår absolut vad det är alla pratar om. De här böckerna känns mycket mer äkta än andra i sin genre.

Jag är dock inte lika övertygad när jag har kommit till Svart Stig, den tredje boken om Rebecka Martinsson. Att Kiruna är skådeplatsen för alla hemskheterna ger helt klart lite extra spänning, men det känns på något sätt som att jag har hört historien förut. Visst, det är ett nytt mord, men vad som händer i bakgrunden vet jag redan när jag läst de första sidorna.

Tyvärr tycker jag också att Åsa försöker lite för mycket med att visa att hon faktiskt har gjort research. Det känns lite som att historien bygger den fakta hon presenterar hellre än tvärtom.

Men förutom det här, har jag inte så många invändningar. Det är definitivt inte sämre än någon annan svensk deckare och jag kommer absolut läsa den senaste i ordningen!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails