1 juli 2008

P

Bokstaven i veckans Böcker A-Ö är P.





Författare: Jag säger självklart Marisha Pessl. Av den anledningen att hennes debut är en mycket bra bok! Jag tyckte om den, andra verkar vara mer avvaktat inställda. För min del är det en av de smartaste böcker jag läst på länge!

Bok: Pol Pots leende. Jag har inte hunnit skriva om den här än, men det är en bok som inte är särskilt spännande. Sättet den är skriven på tilltalar inte mig. Däremot tycker jag att alla ska läsa den för den behandlar ett ämne som alla behöver känna till, oavsett på vilken sida man ställer sig. Jag lärde mig otroligt mycket om vad som hände i Kambodja och Vietnam...

Litterär figur: Pastor Gregorius i Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Hur Pastor Gregorius blir beskriven i boken ger bilden av att jag aldrig någonsin vill se den här personen. Han är riktigt motbjudande och trots att man kanske borde så tycker jag inte synd om honom... Bengt Ohlssons eget verk som behandlar Pastor Gregorius syn på handlingen i Doktor Glas finns i min att-läsa-hylla och skall behandlas så snart som möjligt! För övrigt är Doktor Glas en mycket bra bok och teateruppsättningen med Krister Henriksson där han ensam gestaltar alla rollfigurer var hur bra som helst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt att du nämner just Peesl! Jag köpte nyligen hennes bok o tänkte läsa den när semestern startar. Jag har bara hört en massa bra om den så jag ser fram emot att läsa den!

Related Posts with Thumbnails