10 juni 2008

Bokenkät

Jag har under våren sett nästan alla göra Mats Strandbergs bokenkät. Men jag har inte ansett att jag haft tid för att göra den själv. Det har istället varit ett mål efter att uppsatsen var inlämnad och examen klar. Och där är jag nu.

Vilken bok läste du sist?
Den senaste jag läste ut var Camilla Läckbergs Sjöjungfrun. Boken jag läser just nu är min första japanska. Never let me go av Kazuo Ishiguro.

Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig. Jag har en hel hög väntandes hemma i bokhyllan, men eftersom jag nu befinner mig hemma hos mina föräldrar under veckan så kanske det blir något fynd härifrån om jag läser ut japanen.

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag vet faktiskt inte... Jag skulle tro att det är ungefär hälften men möjligtvis en övervik mot kvinnliga.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
När jag läser kurslitteratur helt klart. Men det ska jag aldrig göra mer, så jag struntar i det... Men annars, nej. Jag vill helst inte att böckerna ska ta slut, om de inte är fruktansvärt tråkiga. Däremot brukar jag räkna sidorna till nästa kapitel för att bedöma hur långt jag hinner läsa innan jag måste fortsätta med något annat...

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Alla skulle jag säga. Jag har ingen särskild metod. Jag har ofta något emot att läsa de nyaste och mest upphaussade böckerna. Därför får jag läsa om alla de böckerna långt innan jag själv kommer mig för att plocka dem ur hyllan. Jag väljer ofta bok efter omslag faktiskt, och många gånger slår dethelt rätt! Jag tycker ju egentligen om de flesta böcker jag läser så det är dumt att skala bort redan innan man kommit dit... Förutom dem beskrivna ovan då :) Eftersom jag oftast har någon uppfattning om boken innan jag börjar läsa, tittar jag nästan aldrig på baksidan, det är fusk! Sen kan man se tillbaka efter halva boken och se om jag har tolkat de viktigaste temana osv likadant... Ja, jag skulle ju inte skriva någon uppsats om det här nu egentligen, men i korthet: jag väljer de bok jag känner mest för. Den som ligger närmast, har snyggast omslag eller trycks i händerna på mig av vänner, försäljare eller recensenter.

När blir en bok för lång?
Jag har egentligen ingen gräns. Bara den går att hålla i ordentligt är det helt okej för mig! Och att den röda tråden genom berättelsen hålls så man orkar fortsätta läsa. Nyss lästa Middlesex, som Strandberg också hänvisar till, är absolut inget problem trots en ansenlig bunt sidor!

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag tycker nog inte att jag har något problem med det. Jag har spenderat några år med att inte göra annat än att läsa skönlitteratur på engelska i skolan och att analysera och gå in på djupet i jobbiga böcker och det har inte inneburit några svårigheter. Men när jag väljer väljer jag 99,9 gånger av 100 en svensk bok.

Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl. Annars är Hundra år av ensamhet ett stående försök.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Njae, jag ger helst inte upp. Tänk om författaren slänger in en slutkläm som är så smart på slutet. Som binder ihop alla tråkiga detaljer till värsta grejen. Och att jag missar det! Nej det går inte, allt har en betydelse oavsett om det är tråkigt... Men jo, det händer ibland...

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Skräck finns inte alls.... Annar är det nog ganska blandat...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails