10 juni 2008

Middlesex - Jeffrey Eugenides

Jag köpte den här för några år sedan och började läsa. Sen gjorde jag ett uppehåll och jag tror att det hade med Harry Potter att göra... Sen kom jag liksom aldrig igång igen. Frågan är varför. Det är ju en typisk sådan bok jag tycker om att läsa. Det är en familjeskildring av den sorten jag tycker bäst om, med lite ovanliga inslag. En del gånger tycker jag mig skymta lite Marquez i det hela. Dessutom har den också en del historiska inslag och en hel dos av ungdomsroman.

Boken är iallafall bra! Den är lite halvtråkig från gång till gång, men eftersom jag är av uppfattningen att en bok inte går att bedömas innan jag vet vad författaren vill med varje ord, är de absolut värd att läsas helt igenom. Förutom att det är underhållande känner jag också att jag lär mig en hel del nytt om både det ena och det andra. Det kan handla om livet i förorten på den tiden det begav sig till de rent medicinska rönen om hermafrodism...

Det jag undrar nu; borde jag se och/eller läsa Virgin Suicides?

1 kommentar:

E-S sa...

Jag har bara sett filmen men är otroligt sugen på att läsa boken efter att ha läst Middlesex (oj, vilken bra bok!)!

Men jag tycker nog det är bäst att läsa boken innan man ser filmen. Annars är risken för stor att man färgas/påverkas för mycket av filmen.

Vet du hur det är med Middlesex förresten? Är det nån film på gång baserad på den?

Related Posts with Thumbnails