16 oktober 2011

Nobelpriset i litteratur

Japp, det blev en paus. En ganska lång. Men nu provar vi och ser om den kanske är över.


Det här med att Tranströmer fick nobelpriset. Jag tycker såklart som alla andra att det var dags. Inför varje tillkännagivande de senaste 18 åren tror jag att många litteraturintresserade i Sverige tänkt tanken, fast det visat sig lönlöst att hoppas. Jag vill till skillnad mot många andra inte hävda att jag kände det på mig i år, inte mer än jag känt det på mig andra år.

Tranströmer hyllas av många runt om i världen och det verkar mest vara vi i Sverige som oroar oss över att ha utnämnt ytterligare en svensk. Det är inte bara rörande hur världen reagerar på priset utan också att Transtömer äntligen fick samtalet han väntat på så länge.

Jag ska inte säga mer om det i och med att jag skriver det här bra mycket senare än vad alla andra gjort. Intressant att nämna är dock att jag till största del faktiskt läst Tranströmer på engelska i många olika sammanhang. Lite dubbelt kan tyckas i och med att jag i övrigt alltid föredrar originalspråk. Ska åtgärdas.

1 kommentar:

Lisa sa...

Bra, du är tillbaka! Jag undrade var du hade tagit vägen :)

Related Posts with Thumbnails