20 november 2009

No sound but the wind




Jag skrev tidigare om en ny favoritlåt som jag hittade på New Moon-soundtracket av alla ställen. Det är No sound but the wind med Editors. Den här veckan har den gått på repeat många gånger och jag har lyssnat ganska mycket på texten och funderat på om den är specialskriven till New Moon eftersom den på så många sätt påminner om boken.

Samhällsvetare som man är kan man ju inte låta bli att göra research och ta reda på bakgrundsfakta och hittade då det här inlägget som förklarar att låten inte alls var tänkt till New Moon utan är inspirerad av en helt annan bok.

På youtube cirkulerar också en liveversion av låten och i den är texten en annan och då blir det ganska tydligt att det är Vägen av Cormac McCarthy som man syftar på.



Vägen som för övrigt har blivit film (vilket jag missat) och har biopremiär i Sverige den 22 januari nästa år! Bilden är från i somras när jag läste Vägen i solen, titeln reflekteras på mitt ben. Bra och spännande bok, ska blir ännu mer spännande att se hur de lyckades med filmen eftersom det inte är världens mest händelsorika bok.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails