15 november 2009

New Moon - Stephenie Meyer


Ungefär vid den här tiden förra året hade jag stora problem. Det fanns bara en sak som var intressant för mig och det handlade om Edward. Min besatthet lade sig efter ett tag, men nu verkar den ha lurat sig tillbaka och den var inte svårväckt kan jag säga.


Jag tror inte att någon som läser bokbloggar är omedveten om att den andra boken i serien har premiär som film på fredag. Och inför denna stora händelse var jag självklart tvungen att läsa om boken. Sist läste jag den dumt nog på svenska, men allteftersom har jag gett bort mina svenska versioner och införhandlat de engelska istället. Snyggare och bättre.

Jag är egentligen inte mycket för omläsningar. Det finns så lite tid och så många böcker att jag vanligtvis vill fokusera på att gå vidare på det området. Däremot kommer jag väldigt sällan ihåg handlingarna så omläsningar av mina favoritböcker bör vara underhållande. Och det blev såklart den här omgången av New Moon också.

Förra gången jag läste den blev jag överraskad och faktiskt ganska tagen av händelsutvecklingen. Jag har hittills ansett att det är den bok i serien som jag tycker minst om. När jag nu är kapabel till att göra en mer distanserad analys tror jag det har att göra med Edwards frånvaro. Det var bara han som var viktig då och så gjorde han så mot oss... Idag kan jag se andra saker och hyser inte samma illvilja mot Jacob längre.

Men det här med besattheten då. Jag läste ut boken nu i veckan men kände liksom förra året att det inte riktigt räcker. Egentligen skulle jag vilja läsa de två efterföljande böckerna igen nu på en gång, men här kommer faktiskt mina principer in i bilden så det får vänta tills filmerna dyker upp. Däremot har jag spenderat helgen med att se och läsa alla intervjuer jag kan komma över, tittat på trailern, sett förra filmen och lyssnat på soundtracket som i år faktiskt finns på Spotify. Det är inte lika bra som förra årets, men en låt blev genast en favorit. Det är No sound but the wind med Editors. Svenska Lykke Li har också med en specialskriven låt på skivan.

Man kan även hitta The Unofficial Score på Spotify och pianojunkie som jag är har det varit bra och stämningsgivande bakgrundsmusik till Midnight Sun. Jo, det var oundvikligt att smyga in en omläsning till. Midnight Sun är den femte boken eller vad man ska kalla det. Twilight fast ur Edwards ögon. Mycket tillfredsställande, synd bara att den aldrig blev klar och jag inte får hela historien.

Film på söndag. Med sambo. Jag har lovat att han slipper premiären, men första lediga dagen efter det så!

Extramaterial:

No sound but the wind - Editors

Trailer

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails