18 maj 2009

Anonyma

Det här är mitt senaste projekt. Jag talar mig ofta och länge varm för att man inte ska läsa på baksidan av böckerna. Det brukar ofta medföra att jag får information om boken som jag inte vill ha med mig. Jag vill inte ha några förutfattade meningar om vad den kommer att handla om eller vad det är som är viktigt i handlingen. Ofta läser jag baksidan när jag nästan är klar och förvånas vanligtvis av vad andra tycker är det viktiga som är värt att lyfta fram. Vad man uppskattar med en bok är så individuellt att jag inte vill ha andras uppfattning påprackad. Dessutom kan man räkna med ett stensäkert sätt att bli spoilad på. Jag minns fortfarande hur baksidan av Flickan som lekte med elden förstörde den läsupplevelsen...


Pocketförlaget har tagit det här ett steg längre och menar att även omslaget och författaren har betydelse för på vilket sätt jag som läsare kommar att motta boken. Det finns inga ledtrådar alls om vad det här är för något eller vem som har skapat det. Det enda jag får veta är att den röda boken är en roman och att den svarta är spänning. Jag brukar ju vanligtvis vara ganska mottaglig för olika genrer och författare, men självklart finns det begränsningar även där. Det finns böcker som jag inte läser bara därför att.

Ska bli mycket intressant att ta det här vidare och få informationen i efterhand!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails