21 maj 2009

Spänning utan titel

Mitt i allt flyttstökande kände jag för en bok som man inte behöver kämpa för att komma in i och som för sig själv framåt. Jag misstänkte att Pocketförlagets hemliga svarta bok.


Det visade sig ganska snabbt att det här påminner mycket om de nordiska deckare jag brukar läsa. Jag hade förväntat mig att det skulle vara en svensk författare, men en liten bit in var jag inte helt säker längre. Ytterligare en bit längre in skymtar två välkända ansikten fram för en sekund. De återkommer vanligtvtis i en kriminalserie av en författare som definitivt inte är svensk. Det fick mig att börja undra om det kanske kan vara samma författare med en annan serie böcker...

Nu tror jag inte längre att så är fallet. Nu är jag mer inne på spåret att det här är en deckarförfattare från något av de nordiska länder som förekommer i boken som redan har en serie på gång med väletablerade karaktärer som jag uppenbarligen har missat. Inget konstigt i sig, jag läser det som kommer för mig och det nordiska deckarutbudet är så stort så det knappt är möjligt att följa allt.

När jag väl fått klart för mig inom vilken kategori boken hamnar blev mitt största fokus att lista ut vem författaren är snarare än att reflektera om de yttre aspekterna haft betydelse för vad jag skulle tycka om den. I och med att jag vanligtvis tycker om den här sortens böcker hade den "riktiga" boken ute i affärerna antagligen lockat mig lika mycket som den här anonyma varianten. Men någon anledning finns det ju uppenbarligen till att jag inte läst denna än och inte heller någon av de andra i serien som jag misstänker redan finns.

Nu ska jag ta reda på vem som skrivit den och vilka andra böcker jag ska ge mig i kast med inom kort!

Vad gäller den röda boken råkade jag spoila mig själv och insåg att jag redan hade den i bokhyllan med det vanliga omslaget... Oläst dock, men jag kommer nog inte läsa det här exemplaret så om någon är nyfiken kan jag skicka den vidare!

4 kommentarer:

Marianne sa...

Aha, fler som flyttstökar!

Här slängs det grejer på löpande band, många böcker skänks bort eller säljs även om det gör lite ont i boknördshjärtat.
Antikvariat och Röda Korset funkar fint att lämna till, antingen en liten slant eller en god gärning.
Inte dumt alls :-)

Sanna sa...

Aha, kan det vara DU som är min hemliga bokvän?! :)

Cia sa...

Marianne: De flesta av mina böcker fick faktiskt följa med till nya lägenheten, men de bortsorterade ska nog få stå i en påse i förrådet i väntan på att någon uttrycker intresse :) Men ett stort lassa med andra saker fick åka till Stadsmissionen, jag klarar inte av att slänga hela saker...

Sanna: Bra gissat!

Sanna sa...

Gud, vad roligt! Kommer definitivt följa din blogg också :) Jag gillar faktiskt att baka och har tänkt på att göra små minimuffins, så formarna blir perfekta.

Related Posts with Thumbnails