26 februari 2009

Pocket & Trix

Nu är första omgången av Pocket & Trix igång och för att underlätta för min hemliga bokvän kommer här svar på ett par övergripande frågor:


Vilken genre tycker du bäst om?
Den här frågan är så oerhört svår att svara på. Som jag svarat tidigare i samband med Pocket & Prassel tycker jag att en bok är bra för att jag tycker om den och inte för att det är en särskild typ av bok. Magisk Realism är dock en genre som nästan alltid fungerar!

Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på?
Pass. Jag har faktiskt ingen aning... Jag provar det mesta åtminstone en gång!

Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur?
Jag har tidigare ratat både fantasy och skräck och historiska romaner, men blivit överbevisad flera gånger så i dagsläget undviker jag inget på liv och död. Chick lit har dock sjunkit på min preferenslista den senaste tiden och tyvärr har jag svårt att ta till mig verklighetsbaserad litteratur.

Har du någon favoritförfattare - och saknar du något ur dennes produktion?
Joanne Harris är min stora favorit som jag köper allt av. Sen finns det många andra författare som jag vill ha alla böcker av. I pocketversion samlar jag just nu på mig hela Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse och har hunnit till nummer fem. För väldigt många år sedan började jag läsa Janet Evanovich men har tappat kollen på vilka böcker jag läst. Två av dem äger jag sedan dess, men resterande står på önskelistan! För att se vilka titta i min bokhylla till vänster.

Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Det finns så många böcker jag vill läsa, men det är svårt att peka ut en speciell författare. På min sida på bok.nu finns några av dem uppspaltade, notera bara att jag äger flera av dem redan. Sök på Cia.

Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?
Författare som har uppfattningen om att de är lite finare än alla andra kan gärna hålla sig undan...

Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro?
Japp. Här, den är dock inte helt och hållet uppdaterad med det senaste. Och allt jag läst under 2007, 2008 och 2009 finns också dokumenterat.

Läser du andra språk än svenska?
Har kommit tillbaka till engelskan det senaste året och läser gärna på originalspråk, särskilt om det inte finns utgivet på svenska än.

Te- eller kaffedrickare? Någon speciell sort som du gillar mer än andra?
Kaffe om jag får tårta eller en stor chokladkaka till. Te vid alla andra tillfällen. Har dock massor med te hemma och sambon har gett mig köpförbud. Fast om man får det i present... Det är oftast rött med en frisk smak, men alla andra färger fungerar också, bara det inte är allt för sött.

Äter du godis? Vilken sorts godis föredrar du?
Massor faktiskt. Men jag har inte dåligt samvete för det... Choklad och saltlakrits fungerar alltid. Hallonmumrikar är något av det godaste jag kan tänka mig att köpa ur lösviktshyllan och om jag har riktiga cravings är kriterierna, gult, fett och salt... Chips går nästan alltid i, popcorn, ostkrokar, strips... You name it, bara det uppfyller kraven.

Är naturgodis sådant som du gillar?
Japp, bara det inte har choklad eller yoghurt på sig.

Är du allergisk mot något?
Överkänslig mot katter och mjölk, men inget som stör mig.

Har du någon pysslig hobby?
Nej, men jag skulle gärna vilja!

Sportar du?
Jag har ambitionen, men inte motivationen tyvärr. Har dessutom haft en kedja av förkylningar som förhindrar...

Gillar du film - i så fall vilken slags film?
Vem gillar inte film? Jag kan inte säga vilka filmer jag tycker om, men jag har väldigt svårt för krigsfilmer och avancerad sci-fi.

Min hemliga bokvän får mer än gärna ställa ytterligare frågor som denne funderar på!

Uppdatering 090227
På frågan om jag vill läsa mer av en särskild författare kompletterar jag med Kate Atkinson. Jag har läst och älskat I muséets dolda vrår och Mänsklig Krocket, men provar väldigt gärna fler böcker!

Uppdatering 090310
Hur kunde jag glömma att även Geléhallon står högt på min godislista!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte bara meddela att jag är din hemliga bokvän... vem nu jag är får du kanske reda på senare ;)

Cia sa...

Vad trevligt att du är min hemliga bokvän :) Jag ska nog lista ut vem du är så småningom! Tills dess vill jag bara meddela att det här inlägget antagligen kommer att uppdateras ett flertal gånger vartefter jag kommer på nya saker att berätta. Den första kom idag...

Related Posts with Thumbnails