17 februari 2009

Nobelpristagare i Litteratur

Jag försöker läsa så många Nobelpristagare i litteratur som möjligt. Inte för att det är fint att göra det, utan för att de har fått Nobelpriset av en anledning och jag vill veta vilken det är!


Litteraturpriset har delats ut sedan 1901. 1914, 1918, 1935 samt 1940-1943 delades inget pris ut. 1904, 1917, 1966 och 1974 delades priset ut till två pristagare. Det ger ett sammanlagt antal av 101 författare. Jag kan inte säga att jag är så finlitterär att jag överhuvudtaget känner igen hälften av dem.

Jag försökte börja smått och läsa alla pristagare från mitt födelseår och framåt. Det visade sig lättare sagt än gjort. När jag tittar på listan har jag bara klarat av 2 av de senaste 24 årens pristagare.

Totalt har jag läst 10 författare. 10 % är väl inget strålande resultat direkt, men jag har ett gäng till i bokhyllan bland mina olästa böcker och dessutom med i Theresans Nobelpristagarutmaning så jag jobbar på det!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails