3 januari 2009

Living Dead in Dallas - Charlaine Harris

Jag har ju väldigt svårt för att undvika att läsa resten av serien när jag väl läst första boken (för man måste nästan utan undantag börja med den första!)


Efter att ha läst Dead Until Dark, sett True Blood och gett några andra böcker en chans emellan satte jag igång med Living Dead in Dallas för att räta ut några frågetecken True Blood varit upphov till. Hade manusförfattarna hittat på allt jag inte kände igen rätt av eller var det delar av de följande böckerna som smög sig in? Litegrann var nog infogat från Living Dead... men det är klart man måste fylla ut för att få en bok att täcka en hel säsong av en tv-serie.

Sookie råkar såklart ut för farligheter redan under de första sidorna och Bill och Eric tävlar om att få vara den som håller henne i säkerhet.

Det fransas upp några trådar i början och ett tag är jag orolig för att det är för att fylla ut sidantalet, men det vävs ihop skickligt igen mot slutet... Varje kapitel är fyllt av fart och fläkt och helt otroliga händelser (bland både vampyrer, människor och andra varelser). Charlaine Harris är ingen nobelpriskandidat, men jag blir iallafall gladare av Sookie Stackhouse än av Gösta Berling.

Jag tycker så mycket om karaktärerna i de här böckerna och jag hoppas verkligen att säsong två av True Blood inte kommer att förändra allt för många av dem allt för mycket...

När man får pengar istället för en present är det ofta väldigt enkelt att lägga dem i den vanliga utgiftshögen och antagligen handla mat eller impulsshoppa upp dem. Den här gången valde jag att köpa på mig ett gäng Charlaine Harris-böcker så jag har att ta av för ett tag framöver! En riktigt bra present om jag får säga det själv!

4 kommentarer:

marlan sa...

Aha, jag läser första boken nu och jag vete tusan... :(

Cia sa...

Joo, vet tusan :)

Det är lagom enkel läsning som är underhållande men inte kräver så mycket i retur, jag älskar det och har redan hunnit med bok tre och fyra också!

Fru Spara sa...

Visst tusan ;) Jag fullkomligt älskar Sookie Stackhouse serien!

Precis som du säger Cia - ingen nobelpriskandidat men mysläsning i vintermörkret som värmer ända in i själen.

Jag läste nästan hela serien innan jag såg True Blood...så jag var lite fundersam över om jag skulle gilla den. Jag tycker Alan Ball har gjort ett fantastiskt jobb och jag gillar hur han lyft fram allt det som är bra i böckerna och sen skruvat till det ett extra varv för att passa Tv. Toppenbra!

Bokserien fortsätter lika starkt tycker jag...förutom den senaste som är lite av en transportsträcka till sådant man tror/önskar ska hända i nya boken som släpps i maj i år.

Så - läs på vet ja! ;) Bokslukaråldern existerar tydligen även för vuxna ;)

Cia sa...

Min bokslukarålder har varit på sparlåga ett bra tag, men har nu återkommit och jag tänker ta vara på så mycket jag kan av den! Nu kommer det antagligen att dröja ett tag innan det blir mer Sookie Stackhouse, för jag har en hög andra böcker jag borde ta mig igenom! Men vid nästa tillfälle det är lämpligt att spontanhandla böcker kommer det nog bli en eller två till!

Related Posts with Thumbnails