3 januari 2009

Julfritt - John Grisham

Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta när jag började läsa den här. Att John Grisham skriver om julfirande är ju inte precis vad man förknippar honom med.


Julfritt handlar om ett par, vars enda dotter flyttat utomlands och istället för att vräka ut pengar på diverse onödigheter bestämmer sig för att hoppa över julen det här året. Det möts inte av glada miner hos bekantskapskretsen och ifrågasättandet är så stort att jag är på gränsen till förbannad.

Jag gissar att det även med USA-mått mätt är en överdrift, men jag tror ändå att den kanske är lite mer spektakulär där än här... Jag hör till dem som tycker att det räcker om julen har den rätta mysstämningen och man får ta det lugnt och umgås med människor man tycker om! Maten är inte jätteviktig, även fast det finns saker som smakar lite godare när det är jul, och priset på presenterna är inte jätteviktigt även om det är roligt att känna att någon brytt sig så pass mycket att de försökt göra dig glad!

Julfritt får ett lite överraskande slut och jag är inte helt nöjd, men det är ändå en tänkvärd handling som de som känner att julmåstena rusar iväg för bör läsa.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails