29 november 2008

Stäppens krigare - Conn Iggulden

Som ni kanske minns hade jag och sambon (eller har, han har inte läst ut sin än) ett läsbyte där jag fick välja en bok åt honom och han fick välja en åt mig.


Han började prata om Jakten på röd oktober och en massa annat trams som jag helst inte vill ta i. Jag är öppen för det mesta, men där någonstans går gränsen. Det finns några andra böcker i hans bokhylla som jag också gärna håller mig borta ifrån, men jag lät bli att säga något för då hade han garanterat plockat fram någon av dem.

Till slut kom han dragande med Conn Igguldens Stäppens krigare. Det kändes som att jag kom väldigt lindrigt undan. Jag är vanligtvis inte jätteförtjust i historiska romaner, men det här var absolut en riktigt bra bok!

Den handlar om Djinghis Khans uppväxt innan furstetiden. Jag blev frälst ganska tidigt då det kom en referens till Temudjins (Djingis innan han blev Djingis) födelse som jag känner igen från historieundervisningen på gymnasiet. Annars har jag väldigt kort minne vad gäller historia, men det här kommer jag minsann ihåg!

I övrigt flyter texten på utan problem och jag var hela tiden nyfiken på vad som skulle komma sen! Det finns självklart saker jag stör mig på som att perspektivet skiftar mellan olika människor hela tiden och att barn i sjuårsåldern är lika snusförnuftiga som 70-åringar...

Del två i serien, Bågens mästare, har precis kommit på svenska, men när den kommer som pocket (för det är såna vi vill ha!) ska jag nog se till att bli tvingad att läsa den också :)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails