6 september 2008

Sommarsquash Tokolosh

När jag fick den här boken blev jag glad bara av hur den ser ut. När jag läste på baksidan kändes det också som en bok som skulle passa mig perfekt! Det gjorde den!


Sommarsquash handlar om Faith och det hon är med om på den sydafrikanska landsbygden på 80-talet. Något fruktansvärt händer, men vad får vi aldrig veta. När hon har vuxit upp flera år senare återvänder hon och nystar upp historien igen.

Först hade jag lite svårt att komma in i boken, men efter ett tag kom jag på mig själv med att sitta och längta efter att få reda på vad som händer på nästa sida. Den är riktigt mysig och jag tycker om de magiska inslagen. Det jag däremot kan ha något emot är placeringen av dem, det är inte helt självklart vad författaren vill tycker jag. Det kan dock också ha att göra med att jag inte varit helt och hållet koncentrerad när jag läst.

En annan sak som jag tycker stör uttrycket i boken är proportionerna, det är lite för mycket före och emellan och slutet skulle jag velat ge mer plats!

Men det här är bara tekniska saker och jag tycker att beskrivningarna av miljön, samhället och familjen ur ett barns perspektiv är riktigt bra! Jag kom flera gånger på mig själv med att irritera mig på hur naiv Faith var. Men sen tänker jag att det är så barn är, allting är inte alltid helt logisk och det finns inget värre än att läsa om en sjuåring med en åttioårings vishet.

Jag tycker om min bok jättemycket och särskilt eftersom jag fick den av min hemliga bokvän som har valt ut den bara till mig och lyckats hitta precis en sådan bok som jag tycker om! Skickligt :)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails