2 juli 2008

Statistik

Jag tycker om att samla in information och att analysera den... På sistone har jag funderat över var handlingen i de böcker jag läser utspelar sig. För mig är det ett mål att läsa så varierad litteratur som möjligt och dessutom få lära mig så mycket nytt som möjligt. Att läsa böcker från många olika länder tror jag är viktigt för att lära om andra kulturer och få nya perspektiv.

Iallafall, enligt förra årets läsdagbok blev antalet länder bara sex stycken. Jag läste väldigt mycket svenskt och de övriga var från Island, Norge, Storbritannien, Turkiet och USA. Inte så spektakulärt med andra ord...

Årets lista är uppe i nio länder och utbudet är ganska blandat... Eller vad sägs om Afghanistan, Botswana, Frankrike, Grekland, Kambodja, Polen, Storbritannien, Sverige och USA. Det är inte så mycket att skryta med, men det första halvåret är iallafall mycket bättre än hela förra året...

Det är roligt att ha lite översikt tycker jag och hädanefter kommer jag nog att fundera mer på vad jag läser och var handlingen utspelar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du Cia... Ett bra sätt att öka antalet länder du bok-besökt är att läsa Isabel Allendes. (Tjat-tjat-tjat) Där vagabondas det dessutom runt en hel del/Mamsen

Related Posts with Thumbnails