25 juni 2008

Damernas Detektivbyrå - Alexander McCall Smith

Ännu en bok som det har tjatats och tjatats om och rekommenderats hit och dit. Jag har haft den i bokhyllan väldigt länge, men jag måste säga att jag inte förstår hysterin. Den tog igen sig till slutet och det är ganska intressant att läsa om människors synsätt och utgångspunkter som skiljer sig från våra egna, men början var total katastrof. Berättarrösten skiftade från att vara betraktare av huvudpersonen till att vara en egenberättelse av en biperson i handlingen och höll på och hoppade runt sådär. Jag har vanligtvis inte problem med berättelser som inte är konsekventa eller kronologiska. Men det här fungerade inte. Om jag i slutet hade upptäckt att det fanns en tanke med röran hade det antagligen varit okej, men det här känns som ett första utkast till något man inte riktigt vet hur man ska binda ihop....

Men okej, det ska få en chans till och jag ska läsa nästa och eventuellt den efter det för att se om det blir bättre. Blir det inte det får de klara sig utan mig...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails