5 april 2008

Bitterfittan - Maria Sveland

Nej jag tror inte det... Från början ville jag inte läsa den för att den fick så himla mycket uppmärksamhet och det kändes inte riktigt som min stil. Jag ville inte läsa den bara för att alla andra gjorde det. Men sen fick jag rådet av en vän att göra det. Men nej.... Jag tyckte inte om den...

Det är absolut viktiga frågor hon tar upp i boken. Det finns en strukturell (förtryck vill jag inte säga) ordning i samhället som både män och kvinnor anpassar sig efter. Men jag tycker inte om att hon generaliserar det till alla kvinnor. Jag orkar inte ta just den här diskussionen just nu. Men jag håller inte med helt enkelt. Det stämmer på vissa att de automatiskt ges dubbelarbete och helhetsansvar för hemmet och förhållandet, men det stämmer inte på alla.

Jag tror att jag också stör mig på sättet hon skriver. Historien är ju väldigt tråkig, men den sätts i sammanhang av att det verkar som att hon skriver ur sig sina synpunkter från ett eget perspektiv, men sen har hon gömt dem i en fiktiv person. Nej det funkar inte alls för mig...

Och med allt detta vill jag självklart inte på något sätt förringa ojämlikheten som existerar mellan män och kvinnor. Men mycket av det som tas upp i Bitterfittan är redan självklart och det framställs inte på ett sätt som ger mig nya insikter. Tråkigt och generaliserande var det.

3 kommentarer:

Mungbönorna sa...

Kul att läsa vad du tyckte om den, nu när det blir svårt med bokcirkel =) Det jag gillade med den här boken var de perspektiven av vad ett förhållande innebär för kvinnan, de saker som inte berör hushållsarbete (som jag också tycker är uttjatat till leda) som jag inte sett tas upp i andra böcker. Men du har intressant nog inte fastnat för dom =) Vilket säkert beror på bla olika personligheter och olika erfarenheter av förhållanden =)
/Majsan

Cia sa...

jodå! jag tyckte också det var intressant. men det var lite det jag syftade på med självklarheterna... det var inte så mycket nytt... som det här med att kvinnorna är männens privata informationsdatabaser och såna saker :) och sånt håller jag helt och hållet med om, men tycker fortfarande att det blir en övergeneralisering...

det som är bra med böcker som den här är ju att det tydliggör mönster för dem som inte reflekterat över dem tidigare. det är en sak jag tycker är bra med bitterfittan. önskade att det var presenterat lite roligare bara :)

Cia sa...

Och jag är gärna med på bokcirkel ändå :) skulle tro att vi har en hel del bcker gemensamt vi skulle kunna diskutera! Läser en fruktansvärt bra nu! Har lite svårt att göra något annat faktiskt...

Related Posts with Thumbnails