28 juni 2007

En man med litet ansike - Helene Tursten


Det märks att det börjar bli sommar... Som jag tidigare påpekat vid ett antal tillfällen läser jag mycket deckare på sommaren. Hittills har det blivit 4 på rad under kort tid. Jag ska försöka få tag på nåt annat när jag kommit igenom den jag håller på med nu, så jag får lite variation... Det är nästan på gränsen till att jag borde omskola mig till krimonolog. Fast samhällsvetare kan ju arbeta som utredare hos polisen de med nu förtiden...

I vilket fall så köpte jag Helene Turstens nya för 49 kr som Dagens Bok hos Bokus för nåt tag sen. Jag vet inte riktigt vad jaska tycka egentligen om Turstens böcker. Jag har för mig att jag tyckte de första i hennes serie om Irene Huss var bättre.. De var lite mer annorlunda och spännande. Men det kanske är så det blir för deckarförfattare till slut. Man ska ha en bra fantasi för att radda upp mordfall efter mordfall med olika gärningsmän, motiv, sammanhang, offer och så vidare....

Den här boken var lite mer samhällskritisk och på det planet uppskattar jag den, den var informativ och tog upp problem som kanske gärna göms under ytan. Kompletterar Flickan som lekte med elden på ett bra sätt tycker jag. Läste dem ungefär samtidigt...

Problemet som jag ser det är att historien här går från punkt A till punkt B och kör raksträcka hela vägen. Det finns inte så mycket avstickare och finns de känns de mest malplacerade. Jag tycker om när det vävs in ledtrådar i den löpande historien som tas upp vid senare tillfällen. Till exempel när något man bara trodde var en liten beskrivning i själva verket var av stor betydelse för utgången av berättelsen eller liknande....

På det hela taget tyckte jag dock att den var bra! Absolut inte dålig på något vis utan helt klart funktionsduglig som sommardeckare!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails