18 maj 2007

Roman

Jag tycker att det är roligt att lära mig saker. Jag vill gärna veta varför orter heter som de gör eller varför orden betyder just det de gör. Just nu vill jag helst veta varför länders flaggor ser ut som de gör.

Just det där med orden får jag lära mig lite om varje morgon när jag får ett mail från www.omettord.se. Imorse såg det ut såhär:

Roman

Fredag 18 maj 2007.

En roman är en längre berättelse på prosa. Den är oftast längre än en novell, indelad i kapitel och berättar en påhittad historia kring en eller flera huvudpersoner.

Längre berättelser har funnit länge, men romanen som vi känner den kom till först på 1500-talet. Många menar att den första riktiga romanen var Don Quijote.

Men varför heter det roman? Jo, ursprungligen menade man en berättelse som var skriven på romanskt folkspråk - i motsats till latin. Ordet bildades i vulgärlatinet och färdades till oss via franskan i början av 1700-talet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Vulgärlatin"... Hihi... :)

Cia sa...

Visst känns det genast mycket roligare att läsa? :)

Related Posts with Thumbnails