20 maj 2007

Bokfemman vecka 20

Efter att ha kollat läget i några veckor och bara följt malins bokfemma på avstånd är det dags för mig med att försöka åstadkomma en summering.

Veckans bokfemma: Nämn de 5 bästa kärleksböckerna du har läst, eller där kärleken mellan ett par varit det centrala.


  • Bridget Jones Dagbok Helen Fielding- Jag övervägde ett tag att ta med Stolthet och Fördom men valde Bridget Jones istället. Hög igenkänningsgrad men ändå en mr Darcy. Rolig som fan också!

  • Choklad Joanne Harris - Det har kanske framgått att det här är en av mina favoriter - all times! Det är inte en kärleksbok i traditionell mening, men kärleken till chokladen beskrivs på ett sätt som gör att man verkligen förstår (och rättfärdigar) sin egen chokladpassion. Det är sällan man lyckas beskriva relationen till döda ting på samma kärleksfulla sätt! Förutom just den delen finns det ju en trevlig kärlekshistoria på sidan om också som inte är att förglömma.

  • Borta med vinden Margaret Mitchell - Underhållande och lång med en förr-i-tiden-romantik man växlar mellan att irritera sig på eller att älska.

  • Romeo & Julia William Shakespeare- Om Borta med vinden är en klassiker vad är då inte Romeo & Julia? En odödlig kärlekshistoria som inte bara är gammal utan också bra! Never ending story...

  • P.S. Jag Älskar Dig Cecelia Ahern - Det här är inte världens bäst skrivna bok, men historien är så bra att den förtjänar att vara med. Hollys man dör i en dödlig sjukdom, men lämnar henne stöd och tröst i sorgen i form av små brev hon får med jämna mellanrum för att klara av vardagen utan honom. Läsvärd! Tidigare inlägg.

Jag är nästan helt säker på att jag missat flera böcker jag egentligen tycker är bättre, men de här platsar ju iallafall så det är inte hela världen... Till exempel hade jag nog kunnat ta med Albion-serien av Marion Zimmer Bradley om jag läst den mer nyligen, när jag var liten älskade jag Vägen Hem av Rosamunde Pilcher och så vidare... Kan nog tyvärr inte stå för dem just nu så därför står jag för de här :)

Related Posts with Thumbnails