5 mars 2012

The host - Stephenie Meyer


Jag tycker verkligen verkligen inte om det här omslaget. Jag undviker att titta på det för att jag tycker illa om det och jag försöker undvika att folk på tunnelbanan ska se för att jag skäms över det. Kan inte utveckla det mer än så, men är lite besviken på att man inte gjort större ansträngningar än så här.

Det har tagit mig cirka tre år efter att boken inhandlades att komma igång med att läsa den. Motivationen har inte riktigt funnits där. Och antagligen har omslaget gjort sitt till också om jag nu ska fortsätta tjata om det. Men i brist på en bättre rebound-book efter Hungerspelen kände jag att det var lika bra att fortsätta på temat hypad ungdomsboksförfattare på äventyr.

Och det var nog smart. Trots att jag tyckte det var lite segt i början tyckte jag riktigt mycket om den till slut och saknar den såklart nu efteråt. Jag kan erkänna att jag grät ganska mycket i förmiddags när jag läste de sista kapitlen på grund av det som då utspelade sig.

Jag var lite förvånad över hur lite jag märkte av Stephenie Meyers utmärkande twilightspråk i texten. Det finns flera uttryck som upprepas in absurdum precis som i Twilight, men i övrigt hade jag nog inte gissat att Meyer låg bakom om jag inte visste om det.

Ytterligare en anledning som gjorde sitt till att det blev just den här bokens tur just nu var nog det faktum att den ska bli film. Vilket är ganska självklart. Det verkar vara den enskilt största anledningen till att jag läser böcker nu för tiden.

Jag läste idag att Meyer hintat om att hon skulle vilja att The Host ingår i en triologi. Jag ser fram emot det.


1 kommentar:

Lo sa...

Hej! Det har slagit mig också hur mycket omslaget faktiskt spelar roll för att jag ska vilja köpa/ börja läsa boken. Stod för ett tag sedan och tittade på några nyutgåvor i pocket av våra svenska klassiker. Just de här var jättefina och jag tänkte att det hade varit så kul att titta på de olika omslag som varit i tryck under årens gång för att jämföra dem med varandra.
Allt Gott från Lo som just hittat hit =)

Related Posts with Thumbnails