7 oktober 2010

Blueeyedboy - Joanne Harris

Äntligen säger jag idag. Men inte på grund av nobelpriset som Gert, utan för att jag har lyckats ta mig igenom Blueeyedboy av Joanne Harris. Jag var lite skeptisk till bokens utformning redan från början trots att jag såg fram emot de teman som skulle behandlas, men jag litade ändå på att Joanne skulle styra upp det här.


Däremot tror jag att det var just upplägget som gjorde det svårt för mig. Hela boken presenteras i form av blogginlägg, eller egentligen mer dagboksinlägg på internet. På det sättet får vi grunddragen i handlingen och hos karaktärerna. Det är säkert ett medvetet val av författaren att använda just den här tekniken då läsaren inte får mer information än just det som skrivs i inläggen av två specifika personer. Men för min del har det visat sig svårt att ta till sig, kanske just för att jag inte gärna läser inbundet och att läsandet blivit väldigt sporadiskt. Det är svårt att plocka upp trådar när man hela tiden börjar från noll.

När man tar sig in och accepterar formatet visade det sig att det här faktiskt var riktigt spännande. Väldigt spännande rättare sagt. De sista 50 sidorna vände jag nästan innan de var utlästa. Jag ville så gärna lista ut hur det hela låg till för trots massor med ledtrådar var det inte solklart. Under dessa sista 50 sidor förväntade jag mig såklart en twist och den kom som ett brev på posten. Det jag inte hade förväntat mig var att det fanns en twist till. Och det är just de här sista 50 sidorna som får mig att tveka, tycker jag om eller tycker jag inte om.

Joanne Harris är en sådan författare som vet precis vad hon håller på med. Det finns inga lösa trådar och allt man tyckt var oklart under resans gång är alltid mycket tydligt i slutet. Språket kan jag inte sätta fingret på, men det finns ju något där som gör att jag alltid vill ha mer. Hoppas nu att det inte dröjer allt för lång tid tills det är dags nästa gång.

Något jag undrar över är om jag kan vara den enda i Sverige som läst boken. När jag googlar kommer inga andra träffar upp än de från internetbokhandlarna. På bok.nu har hittills ingen betygsatt den och jag kommer nog också avvakta ett tag eftersom jag har väldigt svårt att bestämma mig.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails