16 januari 2010

Kärlekens arkitekt - Emilio Calderón

Intet ont anande råkade jag ge mig in i den tredje boken på rad som på ett eller annat vis behandlar andra världskriget. Från norska soldater i Ryssland, till engelska kanalöarna och nu Roms spionvärld.


Det första jag vill säga när jag läst ut den här boken är att genom dess omslag (som jag iofs älskar) och titel har man skjutit sig själv i foten från förlagets sida. Här har man inriktat sig allt för mycket på en målgrupp (den kärlekshistorieläsande) och missar med stor säkerhet väldigt många personer som antagligen skulle uppskattat Kärlekens arkitekt mycket.

Det är lite Da Vinci-koden goes andra världskriget. Men det blir ändå inte fel med en känsla av dålig kopia. Den här har en egen story och dessutom med twist. Det är många turer och mycket att hålla i huvudet.

Jag köpte boken av en slump, delvis pga omslagets skull, och bok.nu trodde nog inte riktigt jag skulle tycka om den så jag var lite orolig på att jag skulle bli besviken. Men det blev jag inte, jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den och rekommenderar helt klart andra att läsa! Man blir dessutom otroligt allmänbildad på allt från spanska inbördeskriget till den italienska regimen under kriget. Men det blir inte tungt som det lätt kan bli i och med att all fakta sprids ut med lite spännande legender...

Jag älskar ju Rom och liksom när jag läste Angels and Demons blir jag otroligt sugen på att åka dit med dessa två som guideböcker.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails