29 november 2009

Mina läsvanor

ViLäsers läsvanefrågor:


Är du ständigt försjunken i tankar om litteratur?
Nej inte ständigt, men ganska ofta.

Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
Absolut. Vad skulle jag då göra på våg till jobbet? Hur varvar jag ner innan jag ska sova? På vilket annat sätt blir man indragen i sånt som ligger långt från min egen vardag? Vad skulle jag göra med all tid?

Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
Både ja och nej. Jag är ganska bra på att behärska mig, men om det är en bok som knappt går att lägga ifrån sig försöker jag skapa varenda tillfälle jag kan för att läsa.

Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
Nej. Jag tror absolut att det hjälper när jag mår dåligt, men det är inte därför jag läser.

Känner du att tiden räcker till för allt du skulle vilja läsa?
Nej. Jag har en lååång att-läsa-lista.

Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl har börjat?
Ja, om det är på dagen. Nej, om det är på kvällen, då somnar jag oftast. Det finns dock ett fåtal böcker som jag inte kan slita mig ifrån alls. Om jag tolkar frågan på ett annat sätt; jag slutar inte läsa en bok innan den är slut, dvs när jag läst sista sidan.

Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa istället?
Självklart :) Ganska ofta faktiskt.

Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
Det handlar nog mer om att de inte ser poängen och tycker att jag borde lägga tiden på annat, som kanske... tv?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails