30 oktober 2009

Om omslag

Bra böcker är bra böcker. De kan man läsa även om de kom ett kapitel i taget i kvällstidningen eller är köpta på loppis utan pärm.

Men. Jag tycker så mycket om fina böcker. Jag kan köpa en bok enbart på grund av dess utseende. Fördjupade studier i katastroffysik är till exempel en sådan bok. Just nu skulle jag gärna köpa The thing around your neck av Chimamanda Ngozi Adichie. Tyvärr är det noveller och jag är fruktansvärt dålig på sånt. Wuthering Heights har jag redan pratat om väldigt många gånger. Penguins har ju generellt många snygga omslag. The Secret History i Penguins Celebrationsutförande är också en av mina favoriter.





Ett snyggt omslag är också en av få anledningar som kan få mig att köpa en inbunden bok. I dagsläget ligger några inbundna klassiker (också från penguins såklart :) riktigt illa till för att hamna i min bokhylla. Dessvärre (för mig alltså) finns flera i serien bland mina senaste nyinköp så det kan inte riktigt motiveras att inhandla ytterligare en kopia precis nu.


Hos Penguins (tjat tjat tjat) kan man om man vill det till och med köpa ett tomt omslag som man själv får formge.

På samma sätt som jag skulle vilja bygga en vinkällare med utgångspunkt i flaskornas design, kan jag helt klart tänka mig att samla de snyggaste versionerna av mina favoritböcker i bokyhllorna!

Egna favoriter?

2 kommentarer:

Green sa...

Jag är som du, kan också köpa efter omslag ibland. Tyckte att "katastroffysik" var ett av de snyggare jag sett, och köpte faktiskt Tartts bok i Penguinutgåva för nån månad sen...
Andra favoriter i min bokhylla är Zadie Smiths Om skönhet, och så Guernseys potatis...ja du vet. Sen gillar jag ofta formgivningen på Paul Austers böcker. Klassiskt och snyggt!

Cia sa...

Om Skönhet har jag i min med! Jag tror det ska bli ett mål att leta reda på så snygga utgåvor som möjligt av mina favoriter. Dubbel njutning liksom :)

Related Posts with Thumbnails