13 juni 2009

Sommarpåse Lyx - Frågeformulär

Här kommer mitt frågeformulär till Sommarpåse Lyx!


Har du någon önskebok?
Just i dagsläget är de böcker som ligger högst på min vill-ha-lista följande: En god gärning av Kate Atkinson, The seduction of water av Carol Goodman, De små tingens gud av Arundhati Roy, Att tro på mister Pip av Lloyd Jones och Extremt hög och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Ingen inbördes ordning.

Vilken är den bästa bok som du gett bort?
Det är antagligen de i Twilight-serien, kanske inte för att de är bästbäst men för att de gett mest läsglädje där de hamnat. Min sambo fick också en helt perfekt bok i julklapp förra året, men den var inte skönlitterär... 1001 days that shaped the world heter den. Annars tvingar jag konsekvent på andra mina egna favoritböcker :)

Skulle du kunna tänka dig att ta emot begagnade böcker?
Jag är ganska dålig själv på att köpa begagnade böcker, det blir nästan bara om det är en bok som är otroligt svår att få tag på eller om jag bara behöver den tillfälligt. Det är okej med begagnade böcker, men de behöver oftast en längre acklimatiseringsperiod i bokhyllan innan jag plockar fram dem...

Läser du på andra språk än svenska?
Jag läser gärna på engelska om det är originalspråk!

Lyssnar du på böcker?
Jag gör det i perioder. När jag pendlade med buss lyssnade jag nästan alltid eftersom jag har en tendens att bli otroligt åksjuk om jag läser när jag åker. Nu var det väldigt längesedan dock. Lyssnar jag gör jag det med mp3.

Vad tyckte du om att få i paket när du var liten?
Inte helt oväntat var böcker väldigt poppis :) Jag var och är fortfarande mycket förtjust i lyxiga och fina anteckningsböcker och pennor och liknande kontorsmaterial. Jag har alltid varit ämnad att sitta vid ett skrivbord tror jag. Jag brukar ha väldigt bra minne, men på de här punkten känns det lite svagt för tillfället. Bättre kanske att mamma svara på det?

Har du gett bort något i present som du egentligen själv skulle velat ha?
Hela tiden! När det gäller presenter är jag jättenoga och man måste alltid hitta något som passar mottagaren perfekt, om det bara blir krafs kan det lika gärna vara. Oftast litar jag på mitt eget omdöme och hur väl jag känner personen och det händer att jag ger dem något jag redan har själv eller skulle vilja ha.

Vilka slags smycken gillar du?
Jag använder ganska begränsat med smycken och jag varierar inte särskilt mycket. Jag går runt på samma uppsättningar i flera år. Just nu roterar jag med två hälsingeringar, en medelpadsring och en guldring jag fick av min bror när jag fyllde arton. Halsbandet är en silverkedja där varje länk är ett hjärta i olika storlekar, det är från Snö och kommer antagligen få sitta kvar tills det rostar sönder... Men med det inte sagt att jag inte tycker om smycken, det måste bara kännas rätt. Enkelt och stilrent och inte alltför uppseendeväckande är bra!

Samlar du på något?
Om jag samlar på något? Jag samlar på allt! Böcker såklart, mest pocket men fina fotoböcker, receptböcker eller roliga småböcker finns också i mängder. Jag samlar som tidigare antytt på fina anteckningsböcker. Jag har sjutusen teburkar, äger massor av glas och koppar. Det har också blivit ett antal grupper av småfigurer som är utplacerade på olika ställen i hemmet, exempelvis dalahästar i olika storlekar, alla delar i en matrjojska (det ska tydligen stavas så), en samling elefanter (två olika egentligen) och antika apor... Framför allt skulle jag nog vilja säga att jag samlar på upplevelser. De behöver inte vara så spektakulära, det kan vara att ha läst en otroligt bra bok eller ätit sjukt god mat! Ja, jag kan fortsätta i evigheter men vi sätter stopp där.

Annan sysselsättning - än att läsa böcker?
Jag är lite tråkig på det sättet. Jag är ganska nöjd med att ta det lugnt efter jobbet eller att umgås med kompisar. Jag går gärna ut och fikar eller äter mat. Eller bakar och lagar mat hemma. Internetberoende som jag är tar det ganska mycket tid. Ska försöka börja träna mer regelbundet!

Vad gör du en perfekt sommardag?
Den spenderas i familjens sommarstuga i skärgården. Man behöver inte sova så länge, det är att slösa bort dagen. Helst ska det vara lite halvkyligt när man går upp, men efter att man ätit frukost och läst några kapitel har det blivit tillräckligt varmt utomhus. Sen kan man fördriva dagen med olika sysslor eller bara sitta still i sin solstol och läsa eller lösa korsord. Där vi bor är det oftast kallt i vattnet så jag badar inte jätteofta, men om jag gör det föredrar jag att bara ligga och flyta på ytan. På grund av begränsade möjligheter blir det ingen jätteavancerad middag, men den är nästan alltid fruktansvärt god iallafall. Innan solen går ner sitter man ute och pratar och läser kanske lite mer. Sen går jag in och sätter mig och tittar mot horisonten och undrar hur långt det egentligen kan vara till Finland samtidigt som jag lyssnar på dagens sommarpratare i P1 och studerar hur bautaspindlarna bygger nät i fönstret. Otroligt fascinerande! Eftersom det inte finns någon el är en massa oljelampor tända även fast det är ljust ute halva natten... Längtar fruktansvärt mycket till semestern nu!

Favortifärg?
När jag var liten skulle jag svarat blå utan att tveka. Nu vet jag inte, de flesta färger gör sig nog i rätt sammanhang...

Favoritland?
Nu har jag ju inte varit i jättemånga olika länder, men i Europa utklassar Italien allt motstånd. Jag skulle kunna åka tillbaka hur många gånger som helst och man har ändå alltid något nytt att uppleva och stämningen gör alltid den perfekta semestern!

Favoritfilm och favoritteveserie?
Favoritfilm är ganska svårt... Chocolat ligger precis som boken högt på min favoritlista. Tim Burtons filmer är också bra! Och Lasse Hallströms! Favoritteveserie är också svårt att utse. Bland favoriterna är Gilmore Girls, McLeod's Daughters, Big Love, Weeds och True Blood. Just för tillfället går Top Chef varmt!

Var föddes du?
Jag föddes i Söderhamn och det är också där jag är uppvuxen.

Vilken plats på jorden gillar du bäst?
För mig är det otroligt viktigt att trivas där man bor så det utvecklas ofta till den viktigaste utgångspunkten, nu har jag precs flyttat, men så fort vi lyckats packa upp och få ordning kommer det bli riktigt bra! Förutom det är det såklart huset jag är uppvuxen i som är en av de viktigaste platserna tillsammans med sommarstugan.

Är du allergisk mot något?
Nej inte direkt. Det kliar när jag är i kontakt med pälsdjur, men det har inte hindrat mig från att haft katt i 17 år. Kiwi kliar i gommen, men det är ju gott! Jag vet inte om det klassas som en allergi, men jag är otroligt känslig mot cigarettrök och håller gärna andan om jag är i närheten av rökare. Det räcker med att man kommer in och sätter sig i närheten eller att doften är ingrodd i saker eller kläder för att jag ska få en akut huvudvärk på en gång.

Favoitgodis?
Hallonmumrikar! Och Ferrero Rocher! Och saltlakrits! Och Chips! Och Ostkrokar! Och varma kanelbullar!

Favoritdrink eller favoritdryck?
Mojito en varm sommardag, perfekt! Alkoholfritt tycker jag om Trocadero och vanlig päroncider... Generellt dricker jag vatten till det mesta! Det är dumt att göra sig kaffeberoende tycker jag, kaffet sparas till kalasen!

Rent allmänt så gillar jag...
Saker som gör mig glad. Det får gärna vara något oväntat eller saker som förgyller vardagen lite. Jag gillar när människor gör snälla saker för varandra.

Rent allmänt så ogillar jag...
Orättvisor. Jag blir förbannad på en gång, alla är värda samma chans!

Annat värt att veta

Det senaste formuläret för Pocket & Trix finns här!

År 2007, 2008 och 2009 års lästa böcker finns under respektive länk.

Man kan också besöka min profil (användarnamn: Cia) på bok.nu för att se vilka böcker jag är sugna på att läsa. Observera att jag redan äger flera av dem men inte hunnit dit än.

Tyvärr är inte alla listor uppdaterade och de senaste inköpen finns inte nödvändigtvis med...

Jag älskar de här bytena så att min hemliga bokvän bara kommer att lägga ner ansträngning på att få ett så bra paket som möjligt är nog för mig!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, då vet jag lite mer :)

/din hemliga bokvän

Anonym sa...

Nu är påsen postad! :)
Glad midsommar!

Related Posts with Thumbnails