5 juni 2009

En dag i Ivan Denisovitjs liv - Aleksander Solzjenitsyn

Även om jag hoppade på tåget i senaste laget lyckades jag ändå komma fram och var inte mer än 3 dagar försenad till första stoppet i Jorden Runt på 8 böcker. Den första anhalten var Östeuropa och jag passade på att pricka av ännu en nobelpristagare när jag valde En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksander Solzjenitsyn.


För mig är det mest fascinerande att trots den misär huvudpersonen upplever, eller kanske på grund av, kan han vara rationell och tillfreds med det liv han lever. Han ser framgång och är nöjd efter en hård dag under extrema förhållanden jag inte hade överlevt en timme av och han har framtidsplaner trots att han kommer vara i fångenskap i ytterligare några år. Trots att skildringen spänner över en enda dag, blir det aldrig långtråkigt eller upplevs som utfyllnad. Hela historien spelar roll.

Nobelpristagare har en tendens att vara lite svåra, men Solzjenitsyn lider inte av något sådant, han har fått priset av en annan anledning. Det är en väldigt lättläst bok, men som inte på något sätt brister i språk och framförande. Jag kan inte säga att jag tyckte den var underhållande eller extraordinär, men den fyller sitt syfte och jag tror att den kommer följa med ett bra tag. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails