26 april 2009

Tematrio


Veckans tematrio är djur. Det är ett ganska öppet tema, men jag vill ändå använda mig av tolkningsrätt :)




1. Flugornas Herre - William Golding. Djurkopplingen är ganska uppenbar. Det är flugor i titeln iofs, men vildsvin spelar en stor roll i handlingen. Dessutom faller pojkarna på ön tillbaka till djuriska instinkter där det blir survival of the fittest som gäller till slut. Mycket bra och skrämmande bok!

2. Parfymen - Patrick Süskind. Först och främst heter huvudpersonen Grenouille. Det betyder groda på franska. För det andra beskrivs Grenouille symboliskt som en fästing som inväntar sitt offer och sedan biter sig fast tills han vunnit kampen. Parfymen är en av mina favoritböcker och jag tycker att filmversionen gjorde boken rättvisa. Kan dock tänka mig att de som inte läst boken och bara sett filmen blir lite uttråkade...

3. Big Fish - Daniel Wallace. Återigen en bok som blivit film. Jag har bara sett filmen och inte läst boken, men jag bookmoochade hem boken för några veckor sen så snart är det dags! Filmen är otroligt mysig och jag har stora förhoppningar på att boken ska slå sig in bland favoriterna! Blev nästan lite sugen på att börja nu på en gång :)

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Mycket intressanta vinklingar :-)

Related Posts with Thumbnails