22 mars 2009

Gösta Berlings Saga - Selma Lagerlöf

Den 26 juni förra året började jag med Gösta Berlings Saga. Idag läste jag ut den. Jag har tagit krafttag de senaste veckorna för att ta mig igenom. Man lägger inte ner en bok innan man vet vad författaren vill ha sagt.


Nu har jag läst från pärm till pärm, dock lite oregelbundet, och förstår fortfarande inte riktigt vad boken handlade om och vad den ville säga. Det finns ingen självklar handling och det vävs in en massa människoöden vilka inte riktigt flätas samman till slut...

Gösta Berlings Saga var ingenting för mig. Men jag är ändå glad att jag har läst den och kan kanske komma att omvärdera mina åsikter till senare eftersom jag ändå känner någon slags tillgivenhet till boken trots alla dess brister...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails