22 november 2008

Twilight


Det var jag, en sambo som inte kände sig helt bekväm med situationen, typ fyra killar och miljoooner fjortisar som såg Twilight klockan nio på Sergel igår :) Det kändes ganska skönt att min obekväma kille fick se att trots att jag varit helt besatt av både böckerna och filmen ett tag är jag inte ens i närheten av värst... Jo, jag hade stora förväntningar och längtade efter Robert Pattinson hela kvällen, men jag skrek inte. Det skötte småflickorna så bra så. Hela tiden. Det var fruktansvärt underhållande :) Däremot oh-ade och ah-ade jag ibland och vid ett tillfälle kom jag på mig att tänka att det var tur Edward inte kunde läsa mina tankar just då...

Jag har följt ett par (två alltså) amerikanska bloggar med twilight-tema den senaste tiden och blivit helt bombarderad med information, filmklipp och intervjuer med skådespelarna. Det har lett till att det inte finns mycket jag inte vet om filmen och det var roligt att ha en del bakgrund till vissa scener.

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om filmen, jag tror att jag kan ha varit alltför upptagen med att jämföra med boken för att få ett riktigt grepp om den. Men jag är inte alls besviken det vet jag, den uppfyllde absolut mina förväntningar. Skådespelarinsatserna var också jättebra rätt igenom! Om en person som inte läst boken tycker den är bra vet jag inte. Jag saknar en del av de saker som tas upp där och en del viktiga teman tycker jag har försvunnit. Däremot räknar jag iskallt med att New Moon också blir film och att det kanske knyts ihop mer där.

Om jag någon gång trodde att jag kommit över Edward försvann det dock första gången han dök upp i bild. Filmen är sjukt snyggt gjord och det är mycket närbilder och stämningen förmedlas mycket bra! Den har fått en del kritik för att Bellas tankar inte kommer fram på samma sätt som i boken och att det därför kan vara svårt att förstå varför vissa saker händer och jag kan lite hålla med om det. Men jag måste antagligen gå och se den igen för att ge mig chansen att släppa analysen, tur att jag är lämnad ensam två kvällar i rad nästa helg...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails