2 november 2008

Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist


Jag erkänner att jag från början hade inställningen att skräck inte är något för mig. Men det är såklart ingen anledning att inte läsa böcker som har blivit hyllade om och om igen och dessutom blivit film i Sverige och är på väg att bli i USA.

Jag tror säkert att det finns kategorier inom skräckgenren som kan locka mig också, men under hela läsningen av Låt den rätte... funderade jag på var skräcken fanns? VAD var det egentligen som var läskigt och NÄR skulle det komma? Okej, jag erkänner att mot slutet blev det faktiskt ganska obehagligt och mycket äckligt av och till... Men var det skrämmande? Nej...

Till alla andra frågor jag ställde mig under läsningen måste jag lägga till; vad var det som var bra? Jag inser ju att det antagligen är en bra bok eftersom så många verkar hålla med varandra om det. Men jag har lite svårt att se det. Var det språket? Okej, tänkte inte på det isf. Var det handlingen? Jodå, annorlunda och det känns ju lite speciellt att den utspelar sig här i krokarna och att det är en miljö man känner igen sig i. Karaktärerna? Nej, trots allt orelevant rabblande av fakta om var och en är det ändå ingen som riktigt fastnar...

Jag tror att jag antagligen måste ge den här en chans till vid annat tillfälle när det inte är mitt upp i hypen runt filmen och allt. Jag måste nog också fundera en extra gång på om jag vill se den eller inte...


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails