10 november 2008

Fight Club - Chuck Pahlaniuk

Fight Club är en av mina favoritfilmer. Jag älskade den från första början, men det är förvirrande för jag vet inte vad det är jag tycker är bra och egentligen har jag ingen aning om vad den handlar om... Mulholland Drive är en annan film i den kategorin.


Fight Club, boken, är precis lika förvirrande som filmen. Och bra. När jag började läsa tänkte jag flera gånger: wow, vad lik filmen den är! Men det är ju såklart tvärtom, boken var först. Jag har försökt komma på vad författaren kan ha haft för inspiration till att skriva allt det här. HUR kan man överhuvudtaget tänka det?

Det här är en ganska tunn bok och jag är ganska glad för det, det är lite ansträngande att läsa och hänga med i svängarna. Det är en av sakerna som underlättar i filmen, det är bara att hänga med och acceptera... Å andra sidan är det en hel del som förtydligas när man får läsa det svart på vitt...

Jag kommer absolut behålla Fight Club i bokhyllan bland de andra böckerna som är värda att stå där! Och jag kommer absolut läsa den igen och rekommendera den till andra! Men... Det kommer nog dröja ett bra tag innan jag fattar vad den handlar om :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallåj! Jag har precis postat sista bokpaketet och var så nöjd att jag kommit ihåg det i hyfsad tid den här gången. När jag kom hem såg jag att "följebrevet", ett kort med diverse ord om forstatt trevligt år osv, fanns kvar i min väska. Därför skriver jag härmed mina hjärtligaste hälsningar!

The Bookfriend, den hemliga

marlan sa...

Åh,

jag kan VARMT rekommendera i stort sett allt som Chuck Palahniuk skrivit.
Han är genial!!

Cia sa...

Jag är redan nyfiken på mer så fortsättning kommer, behöver en paus först bara :)

Related Posts with Thumbnails