8 juli 2008

Trollkarlen från Oz - Frank L Baum

Nu har jag lyssnat på Trollkarlen från Oz som DN bjuder på. Jag har tidigare bara sett filmen i ett antal olika varianter, men aldrig läst boken... Nu har jag iallafall lyssnat på den!

Trollkarlen från Oz utkom för första gången år 1900. Budskapet som sådant är fint och det är de stora dragen jag lockas av. När man kommer ner på detaljer kan jag tycka det blir lite osammanhängande... Men jag tror att det jag irriterar mig mest på i ljudboken är uppläsningen. Och det är det ständiga problemet med ljudböcker i allmänhet tycker jag. Hur man ska gestalta de olika karaktärerna. I det här fallet drivs det till sin spets med pipiga eller överdrivet djupa röster och när uppläsaren börjar använda olika dialekter för att skilja karaktärerna åt blir det lite för mycket.

Trollkarlen från Oz är ändå en klassiker som alla någon gång borde läsa. Nu har jag gjort det och kan roa mig med filmen när jag behöver en uppdatering...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails