8 juli 2008

Flicka med pärlörhänge - Tracy Chevalier

Det tog mig ganska många år. Men nu när ingen tjatar på mig att jag borde läsa boken kände jag att den mognat i bokhyllan. Och den var bra! Den var riktigt bra! Den var lättläst och flöt på av sig själv. Handlingen är sådär mysig att det var svårt att lägga ifrån sig den. Egentligen har jag svårt att sätta fingret på vad det var som var sådär bra, men jag tror att det är stämningen som byggs upp med alla noggranna beskrivningar.

Nu är jag till och med nyfiken att läsa några av hennes andra böcker. Men jag antar att det kommer ta ett litet tag till...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad handlar den om? Har ingen lust att läsa den om den enda handlingen är kärlek, det ser lite ut som en sån bok tycker jag ...

Cia sa...

Vad skönt att höra att det är fler än jag som inte har läst den än :)

I stort handlar den om en flicka som börjar arbeta som tjänsteflicka i en familj där fadern i huset är en stor konstnär. Den handlar inte så mycket om kärlek även fast det självklart är ett tema... Det är mer om hur huvudpersonen Griet uppfattar sitt liv och hur skapandet av ett konstverk går till.

Jag är inte så förtjust i att beskriva handligar rakt av eftersom jag tycker att det ger förutfattade meningar om hur man ska uppdatta boken. Så läs mer här om du vill ha en mer utförlig beskrvning :) http://www.bokus.com/b/9789176438909.html?pt=search_result

I övrigt är inte kärleksböcker min typ av bok heller, så du kan känna dig lugn... :)

Anonym sa...

Den var toppen tyckte jag! En favorit till och med. Läste den för bara nåt halvår sedan och blev väldigt positivt överraskad. Tracy har stigit på min läslista rejält, och det säger inte lite för jag trodde alltid att det var ren smörja.

Related Posts with Thumbnails