8 maj 2007

Stieg Larsson


Nu börjar det kännas lite patetiskt det här... Ungefär som allt mitt tjatande om Camilla Läckberg för några veckor sedan. Jag är uppväxt i en deckarfamilj, det slukas böcker och framförallt deckare. På somrarna är det helt sinnessjuka mängder, det kan ni inte neka till! Just av den anledningen känns det som att jag måste kommentera en deckarförfattare som bör uppmärksammas av flera olika anledningar.
Jag har redan hackat på, diskuterat, hyllat och tjatat om Män Som Hatar Kvinnor flera gånger så det ska jag inte göra mer, men däremot vill jag uppmuntra till läsning av triologin i Millenium-serien! Jag har själv inte kommit längre än några tiotal sidor i den andra boken Flickan Som Lekte Med Elden, men jag hoppas jag kommer få möjlighet att sätta i mig den lika fort som den förra.

I det förra inlägget pratade jag om hur väl utformad historien är i Män Som... Därför tycker jag det är fruktansvärt synd att Stieg Larsson inte längre finns bland oss och har möjlighet att fortsätta skriva böcker eller få allt det beröm han rättmätigt förtjänar, men jag är också väldigt glad för att han skrev klart hela Millenium-serien i ett streck och skickade in dem till förlag innan han gick bort i en hjärtinfarkt 2004.

Förutom att vara en väldigt duktig författare var Stieg Larsson journalist och chefredaktör för den demokratiska tidsskriften Expo. Han var expert på högerextremism och ägnade en stor del av sitt journalistiska arbetsliv till att granska och bevaka fenomenet. Ännu en egenskap att beundra honom för.

Idag upptäckte jag hans hemsida, www.stieglarsson.se, och även om den är begränsad till ett fåtal rubriker tycker jag lika mycket om den som honom och böckerna. Här finns korta presentationer av triologin, vare bok för sig, med sammanfattningar av handlingen, karaktärerna och miljön. Det finns också möjlighet att läsa ett utdrag eller lyssna på en bit av ljudboken. Det finns en intervju med Stieg Larsson, den enda som handlar om hans deckare, som genomfördes bara två veckor innan han dog. Här framkommer det hur genomtänkt serien är och på vilket sätt han funderade innan han började skriva. Sidan är väl värd ett besök!

Sista veckan i maj kommer den tredje boken att släppas, Luftslottet Som Sprängdes. Jag vill självklart läsa den med, men av samma anledning som tidigare (enorm läshög) väntar jag med det tills jag har tid att läsa massor på kort tid! På hemsidan kunde man däremot beställa en teaser-cd, ett utdrag ur ljudboken som skickas hem, vilket jag självklart genast gjorde!

Bild: Expo.se

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails