4 mars 2007

Lists of Bests

Tack vare Erika fick jag upp ögonen för Lists of Bests. Jag kan inte förstå hur jag som älskar alla sorters listor har missat den här underbara hemsidan! För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om boken med titeln 1001 books you must read before you die och den finns här i form av ikryssbar lista. Här finns inte bara ovan nämnda bok utan även den som vi redan har med filmer plus listor om musik och ett antal fler ämnen.

Jag har här i en för ändamålet avsedd lista kunnat kryssa av de Nobelpristagare jag har läst. Detta skiljer sig från min egen lista i den bemärkelsen att jag faktiskt har läst fler pristagare än jag äger böcker samt att jag ännu inte har läst alla böcker jag har. Enligt denna listas praktiska räkneverk får jag reda på att jag hittills har gått igenom 6% av författarna i fråga... Ska försöka bättra på den statistiken.

Jag har iallafall kommit igenom 2% av 1001 books... så det måste betyda att jag iallafall har lyckats läsa runt 20 av de 1001 böcker man borde ha läst under sin livstid. Ganska bra iallafall... Märker att de flesta böckerna har jag läst på mina engelskalektioner på gymnasiet, tack så mycket David och Ross för att ni tvingade mig till det!

Gilmore Girls-tönt som jag är kunde jag inte låta bli listan som hette Rory's Book Club och listar böcker som hon "skulle kunna" ha läst... Både klassiker och nya böcker och här har vi väl samma smak till ungefär 6%.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails