18 mars 2007

Köpt?



Idag på Aftonbladet Debatt diskuteras reklam i bloggvärlden. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om fenomenet. Personligen skulle jag självklart inte tacka nej om någon gav mig pengar för att jag har skrivit om ett företags produkter. Men det är just det, för att jag HAR skrivit om dem... Tyvärr funkar det ju inte så. Om folk gör gratisreklam för olika produkter är det klart att företagen inte försöker skapa ett belöningsförhållande dememellan där man endast nämner produkter om man vet att man ska få betalt...

När det gäller att få betalt för att man SKA skriva om en produkt är jag lite mer kluven. Varför ska man inte få vara en alternativ reklamkanal och därmed också få betalt för det. Nu för tiden når ju en del bloggar nästan lika många som skyltreklam på stan. Jag har dock svårt att tänka mig att sitta och skriva om en produkt som jag inte har någon egen relation till bara för att jag får pengar för det. Det här är ju min blogg som handlar om mig och det jag tycker om.

Jag känner mig tyvärr lite halvt köpt redan. Jag har ett avtal med Bokus som innebär att för varje person som följer en bokuslänk från min blogg och sedan handlar något hos dem får jag en bonus på några procent. Det gäller alltså inga stora pengar och hittills har jag tjänat noll kronor! Jag anmälde mig mest för att se hur sådant här verkligen fungerar och om det verkligen fungerar.

Om det gör det är det helt okej för mig för jag handlar nämligen 99 % av allt jag köper på internet från Bokus. För min del har Bokus sedan början av det här årtusendet varit den internetbokhandel som jag tyckt bäst om och som jag haft störst utbyte av. Jag tycker de har ett bra upplägg och om det inte är enbart kurslitteratur man försöker få tag på är utbudet stort och deras studentsidor är jättebra med olika teman och tips som man har nytta av. Dessutom har man vissa fördelar som student plus att man kan samla poäng med sitt medmerakort och använda medmeras premiecheckar för att få rabatt.

Innan det här inlägget har ni inte hört mig höja Bokus till skyarna någon gång och jag kommer nog inte göra det igen. Om det är det Bokus vill får de gärna bryta mitt avtal igen. Men om jag genom att tipsa om den bokhandel jag handlar mina böcker från kan tjäna några extra kronor så är jag iallafall beredd att försöka utöka studiemedlet med några hundralappar i halvåret. Är jag köpt?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails