18 mars 2007

BOKiLUR

Theresan skrev häromdagen om ljudböcker och det fick mig att komma på en bra sak jag vill tipsa om! Helt utan att få betalt :)

Jag blir väldigt ofta åksjuk när jag åker någonting som inte är en cykel... Men jag har ju också ett läsberoende som inte riktigt funkar ihop med föregående. I kombination mår man väldigt illa! Då blev jag tipsad av min vän Carolina om BOKiLUR.

BOKiLUR är en mobiltjänst som erbjuder ljudböcker direkt till din mobiltelefon. Det enda man behöver är att ladda hem ett program och sedan är det bara att köra! När jag testade var det ett erbjudande som gav mig fri tillgång i en månad. Jag tror tyvärr inte det finns längre, nu betalar man 30 kr per del av ljudboken och varje bok brukar vara uppdelad i fyra-fem delar så det slutar på runt 150 kronor. Jag som vanligtvis köper pocketböcker kan tycka att det är ganska dyrt, men det är klart värt det när man ska sitta sju timmar på tåget!

Under min gratismånad hann jag med 3 böcker!

Jag reste en hel del under den här perioden och det är den absolut bästa underhållning jag nånsin haft under en tågresa! Jag var dessutom mitt uppe i avslutandet av C-uppsatsen och för en gångs skulle följde jag min pappas råd om att ta en promenad varje dag. Det blev en 20 minuters paus i skrivandet men jag fick även chans att läsa (lyssna på) skönlitteratur för första gången på några veckor!

En jättesmart uppfinning alltså! Om jag inte levde på ett studiemedel på 7000 kronor i månaden skulle jag antagligen anmäla mig till BOKiLUR-unlimited som kostar 169 kronor i månaden men få lyssna på hur mycket jag vill. Det här måste ju vara perfekt för de som reser mycket! Någon kanske tycker att man lika gärna kan köpa en ljudbok på cd-skiva och ha med sig en bärbar cd-spelare men jag tycker att det här är ett mycket smidigare sätt. Telefonen är ju alltid med iallafall och det blir faktiskt billigare!

Om två veckor ska jag åka tåg i 3,5 timme och då planerar jag att lyssna på Agatha Christies Mordet på Orientexpressen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar låna ljudböcker på bibban, det är ett effektivt sätt att få ner kostnaderna. :) Cd-spelaren är inte supersmidig, men jag har löst problemet genom att använda förkläde när jag diskar och lagar mat, då kan man ha cd-spelaren i förklädesfickan. Hemmafrumodet har alltså vissa rent tekniska fördelar... ;)

Anonym sa...

Det låter faktiskt jättesmart! Och gratis :) Tyvärr tror jag att det inte kommer investeras i en bärbar cd-spelare här och jag måste erkänna att jag faktiskt inte gett ljudböcker särskilt stor uppmärksamhet innan jag upptäckte det här :) Då är jag mycket tacksam för BOKiLUR istället när jag är i behov av det!

Related Posts with Thumbnails