30 oktober 2011

Jane Eyre


Ett av de bästa sätten att spendera en lördag på är helt klart att infinna sig på biografen klockan 12:30 för att se en film. Sedan promenera hem och läsa i några timmar för att därefter gå ut och äta fantastiskt bra mat med goda drinkar ännu lite senare.


Jag har kämpat med Jane Eyre i nästan ett helt år. Inför förra höstens bokcirkel i P1 där Björn Ranelid, Johan Kling och Alexandra Coelho Ahndoril läste den tillsammans hade jag tänkt att jag skulle hänga med i samma tempo. Det gjorde jag inte. Jag läste den snygga Penguinsutgåvan inbunden vilket innebär att jag i princip aldrig läser. Inbundet går trögt. Vid en sjukvecka nu i höst lyckades jag dock trycka mig igenom den och även lyssna klart på alla avsnitt i bokcirkeln.

Anledningen till att jag nu kämpade för att läsa klart var såklart filmen. Det är i princip omöjligt att se en film baserad på en bok om jag inte läst boken först. Och definitivt om jag faktiskt påbörjat boken. Såklart älskade jag boken, det var förutspått och därför lite synd att jag inte läst den tidigare. Av samma anledning älskade jag filmen. Väldigt lik boken i utförande och mycket stämningsfullt filmad, den känns trovärdig. Rekommenderar den absolut till er som hittills inte vågat se av den enkla anledningen att filmen aldrig är bättre än boken. Det är inte den här heller, men den står ändå bra på egna ben.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails