9 februari 2011

The Children's Book - A.S. Byatt

Den här boken plockade jag allra första gången upp från ett bord på English Bookshop i Gamla Stan under hösten 2009 på grund av omslaget. Jag lade sedan ner den igen och köpte den under 2010 års bokrea på Pocket Shop. Den 25 november 2010 började jag läsa den ungefär samtidigt som flygbussen mot Skavsta kommit ut ur Stockholm. Idag har jag läst ut den, den 9 februari 2011.


Då är det lätt att tro att det här inte var en särskilt bra bok och att jag gjort många avbrott med annan läsning under tiden. Men så är det inte. Jag tyckte väldigt väldigt mycket om den och har läst konstant, om än inte så mycket som jag brukar. Jag har parallellt läst två bokcirkelbokar, men det är det.

Totalt är det 615 sidor läsning om otroligt många människor som man under de första 250 sidorna inte alls får något grepp om. Men sedan förstår man de inbördes relationerna och kan börja följa deras gemensamma historia. När man väl tagit sig så långt går det faktiskt ganska bra att ta sig igenom resten.

Jag skulle nog haft hjälp av att ha sammanställt en karta över karaktärerna, men trots omfattningen av huvudpersoner blir det aldrig särskilt förvirrande. Byatt är också väldigt skicklig på att väva in massor av familjehemligheter som du inte alls förutsett, men inser att du fått ledtrådar om tidigare under läsningen.

The Children's Book tilltalar mig på grund av dess omfattning och de detaljerade familjekrönikorna (ja, flera familjer). Jag uppskattar att den kan betraktas som ett tidsdokument där man verkligen får en känsla för åren den utspelas i (slutet av 1800-talet till första världskrigets slut). Den formas också till stor del av ideologi och politik som hela tiden refereras till, men jag måste erkänna att trots att det är mitt ämnesområde skumläste jag bara de avsnitten.

Jag äger även författarens Possession som hon vann the Man Booker Prize med. Men om jag överhuvudtaget vill läsa några andra böcker innan sommaren kommer jag att vänta innan jag går in på den.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails