5 februari 2010

Sommaren i Mamarrosa - Monica Ali

Jag har fått den stora äran att vara med i en bokcirkel och det här blev första boken ut. Jag streckläste för att hinna innan den stora dagen och blev självklart förkyld samma dag och var tvungen att banga...


Boken blev iallafall utläst, men jag har lite svårt att bestämma vad den ska få för omdöme (precis som vanligt). Den började bra de första sidorna. Sedan blev den väldigt seg ett långt tag, sen blev den lite mer intressant ett tag och jag trodde det skulle ordna upp sig. Men i slutänden var det alldeles för många lösa trådar.

Mitt största problem var nog att det rabblades namn på namn på namn. Det var antagligen syftet att skildra flera människor i en och samma by. Men jag saknar ytterligare en koppling till uppräkningen. Ja de stöter på varandra ibland, men historier lämnas ouppklarade och de påverkar inte varandras liv nämnvärt.

Det fanns helt klart potential för vissa av karaktärerna var väldigt intressanta och för min del hade det räckt att få följa dem, då hade det blivit bra! Det fanns en sydamerikansk känsla som påminde om Marquez och Allende och det tycker jag ju faktiskt om!

Men njaej.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails