23 januari 2010

Snabba Cash - Jens Lapidus

Jag har lite svårt att sammanfatta... Snabba Cash - Okej. Jens Lapidus - Nej. Jag kan ta till mig storyn, karaktärerna och upplägget. Men jag kan inte för mitt liv förstå vad som hände i utförandet.


Är det jag som inte fattar överhuvudtaget eller är Jens Lapidus Sveriges mest enkelspåriga människa. Det känns som att någon hade en bra historia att dela med sig av och gav den till en författare som uppenbarligen tror att samtliga huvudpersoner; latinos, jugoslaver, stureplansbrats och norrlänningar konsekvent hoppar över hjälpverb så som hade och var i de flesta meningar och att den största förolämpningen någon kan få handlar om att referera till homosexualitet...

Okej, jag fattar. Det är meningen att respektive karaktär ska representeras av sitt talspråk. Men ändå, jag köper det inte. I övrigt var boken helt okej och helt klart fascinerande och extra intressant när mycket händer inte långt från där vi bor. Nu har jag iallafall läst och vet vad folk pratar om. Återstår att se om talspråk i tal funkar bättre än talspråk i text. Imorgon bio!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails