15 oktober 2008

Solstorm - Åsa Larsson



Det här är ytterligare ett av få exempel där jag såg filmen innan jag läste boken. Jag minns att vi skulle gå på bio, men hade inte riktigt valt vad vi skulle se. Solstorm verkade spännande och så fick det bli. Just då hade jag faktiskt ingen aning om att den var baserad på Åsa Larssons roman. Jag hade inte så stora förväntningar på filmen, men var positivt överraskad efteråt.

Jag hade inte läst något av Åsa Larsson tidigare alls. Antagligen för att jag redan hade för många deckarserier att hålla ordning på. Men efter de massiva hyllningar hon fått blev jag riktigt sugen och det visade sig vara ett lyckat drag. Efter att bara ha läst en bok är jag nästan beredd att hålla med dem som kallar henne sveriges bästa deckardrottning. Det flyter riktigt bra och det är aldrig tråkigt eller meningslöst. Jag var också väldigt länge imponerad över hur väl de lyckats fånga boken i produktionen av filmen. Nu kanske jag var lite färgad eftersom jag såg filmen före, men efter att ha läst klart kan jag fortfarande inte ha synpunkter på brister i filmen även fast stora delar av handlingen ändrats mot slutet.

Jag har fått ett behov och ska så snart jag återser mammas bokhylla ta mig an nästa bok. Det är antagligen en bra sak att det lär dröja ett tag till dess eftersom att-läsa-högen här hemma bara växer sig större...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails