9 augusti 2008

Caspian, Prins av Narnia

Jag har precis läst om Caspian, Prins av Narnia. Det var väldigt väldigt längesedan jag läste den sist och jag kom faktiskt inte ihåg ett enda ord. Anledningen till att jag läste den nu var självklart att jag ville läsa boken innan jag såg filmen.

Jag kommer ihåg Narnia-serien från när jag var liten som något magiskt och jättehäftigt. En stämning som slog mycket annat. Men jag är inte alls lika imponerad nu som jag var då. C.S. Lewis har antagligen bättre fantasi än språkkunskaper. Språket känns krystat och allt för utstuderat. Eller så är det en dålig översättare som inte lyckats helt och hållet.

I vilket fall är det historien som är fascinerande. Men den här boken ensam är faktiskt inte så mycket att prata om. Jag undrar vad det är de har gjort film av... Jag kände att jag hade behövt läsa de tre böcker som kommer innan den här på grund av de många referenserna hela tiden.

Jag tror dock att eftersom historien är det som är bra, kommer filmerna (och den gamla tv-serien) vara det som för berättelsen vidare till dagens unga!

Efter att ha läst den här fick jag ett behov av att läsa lite Michael Ende igen, så det kanske blir Den oändliga historien om ett tag...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails