25 maj 2008

Hemlig bokvän - Pocket & Prassel

Självklart måste man hoppa på sådana här roliga utmaningar! Här är mina svar som ska hjälpa min hemliga bokvän!

Vilken genre är du mest förtjust i?
Oj, hur ska jag kunna svara på det. Jag är inte särskilt förtjust i fantasy/scifi… Inte skräck… Jag har en tendens att tycka att sanna berättelser är tråkiga. Likaså med historiska teman. Men självklart finns det mängder med undantag där. Bland mina absoluta favoritböcker är familjeskildringar vanliga. Magisk realism har alltid fascinerat. Jag läser massor med deckare och särskilt nu på sommaren. Chick lit, ja ibland…

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
Nej egentligen inte. Eller antagligen Joanne Harris, Ja, jag har läst allt hon skrivit förutom den nyaste som kommer i augusti. Annars brukar jag vanligtvis försöka läsa det mesta av författare som skriver serier. Exempelvis deckare med samma huvudpersoner i flera böcker. Och svenska deckarförfattare har jag gått igenom en hel del av! I första hand Läckberg, Ljungstedt, Jansson, Mankell...

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Eftersom det är sommar skulle jag gärna plöja ett gäng deckare. Har faktiskt inte kommit så långt med engelska deckare, det är något jag skulle kunna tänka mig. Det finns ju hur mycket som helst att hämta där! Jag har som mål att läsa så många nobelpristagare sedan mitt födelseår som möjligt, men det går lite segt på det området… Jag skulle också gärna läsa mer klassisk litteratur. Egentligen borde jag nämna Jan Guillous nyare böcker som inte har med Hamilton att göra också. Det tjatas på mig på det området… Men Ondskan har jag självklart läst.

Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Se ovan! Jag är inte alls främmande för att bli överbevisad däremot. En riktigt bra bok inom dessa är också helt okej!

Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Oj… Jag har lite svårt för tantsnusk (nu för tiden) och överdrivet lyckliga kärleksromaner… Då är det alltså författare som skriver sådant jag inte vill läsa…

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?
Kärlek i kolerans tid verkar vara HELT omöjlig att hitta nu för tiden. Jag letar och letar men kan inte hitta den. Marquez är en av mina favoritförfattare som jag för övrigt också skulle kunna läsa lite mer av!

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?
Absolut! Jag borde egentligen köpa mer begagnade böcker av miljöskäl, men jag tycker ju så mycket om de nya och fina.

Läser du andra språk än svenska?
Engelska är inget problem. Men inte med de allra mest svårsmälta böckerna… Jag vill få så mycket utdelning som möjligt av det jag läser. När jag har läst Harry Potter tex har jag valt att vänta på de svenska utgåvorna eftersom jag började läsa på svenska och inte hade lust att lista ut vilka konstiga ord och namn som översatts…

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?
Kaffedrickare när jag är bjuden på fika. Alltså när det finns tårta och kakor och eventuellt en stor mörk chokladkaka! Inte till vardags alltså även om jag tycker att det är gott… Det ska vara svart som natten och inte späs ut med mjölk eller förgiftas med socker. Smak... Ja ibland kanske.

Absolut tedrickare! Inget mjölk eller socker där heller. Jag tycker om smaksatta teer men det ska inte vara för sött. Jordgubb/grädde fungerar inte alls... Vanilj passar inte på många fler ställen än i glass… Grönt te har jag inte riktigt fastnat för. Det vita smakar inget och det röda är jättegott, med rätt smaksättning. Svart är tråkigt bara som det är, men jättegott till frukost eller med rätt smaksättning. Svart eller rött alltså. Vitt eller grönt om det är något utöver det vanliga!

Vilken slags godis gillar du?
Lakrits! Och Choklad! Och en del segt godis också… Colaflaskor, mmm… Annars äter jag massor med chips och jordnötter! Salt är ett av mina stora behov. Just nu har jag hamnat i ett beroendeföhållande till Plopp som inte verkar släppa taget.

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?
Älskar naturgodis. Men helst det torra… Alltså nötter och snacksaktiga saker. Inte yoghurtdragerade nötter osv, torkad frukt nja…

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?
Nej

Annat som du vill lägga till..?
Jag tycker det här är ett så otroligt roligt initiativ så jag kommer bli glad bara för att någon kommer att skicka något till mig! Även om jag säger att jag inte tycker om något, kanske jag har fel. Jag kommer inte stå hemma och stampa av besvikelse på hallgolvet för något jag får.

För att få en överblick över vad jag har för böcker och vad jag har läst det senaste året kan ni titta på länkarna. Bokhyllan är tyvärr inte uppdaterad sen juni förra året, men det är bara ett fåtal böcker jag köpt eller fått och läst och inte skrivit om i bloggen...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails